הזמנה לאירוע – ליגה טרזין

לפני שלוש שנים באחת הפגישות שלי עם החברים הגרמנים מ"יד אחת" , הכרתי את ורוניקה. דוקטורנטית גרמניה שחוקרת את ליגות הכדורגל במחנות הריכוז במלחמת העולם השניה. ששוחחתי עימה נזכרתי ברעד ובצמרמורת שעברו בי כשהבטתי אל לוח התוצאות של ליגת טרזין בתצוגה החדשה ביד ושם.  אני מצאתי בשנים האחרונות דרך הכדורגל וסיפורים שונים הקשורים אליו, חיבור אישי ובלתי אמצעי לשואה.

לפני כשבוע לערך קיבלתי עוד הזמנה אחת מיני רבות לאירוע בפייסבוק. ההזמנה הזו הייתה שונה, השולח עודד ברידא, איש יקר, פעיל במדינת הכדורגל ציין בכותרת ההזמנה ליגה טרזין"…

league_terezin_ground

משנת 1942 ועד לאוקטובר 1944 התקיימה בגטו טרזיינשטאט בצ'כיה ליגת כדורגל לכל דבר. בימיה הראשונים מנתה הליגה 12 קבוצות אשר ייצגו הן אגודות ספורט כדוגמת "הגיבור" והן כאלו שייצגו את המקום ממנו הגיעו לגטו. בחלוף הזמן מספר הקבוצות הצטמק בחצי, ושמות הקבוצות ייצגו בעיקר את מקומות העבודה השונים בגטו. המשחקים נערכו בקסקרטין "דרזדן" בימי ראשון בשעות אחר הצהריים, כשבשורות כל קבוצה שבעה שחקנים.

בעיתוני הילדים והנוער של הגטו התקיים תיעוד שוטף של המשחקים הדומה לתיאור בימינו אנו כבכל עיתון- הרכבים,תוצאות,תיאור של המשחק וטבלאות הליגה. תיעוד נדיר של הליגה הוקרן בסדרה המופתית "עמוד האש" כחלק מסרטון תעמולה בן חמש דקות שהנאצים הכינו על הגטו, בכדי להראות שהחיים בו מתנהלים כסידרם. עם תום הסרט רבים ממשתתפיו והבמאי שלו קורט גרון נשלחו לאושוויץ.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m9wPlXTu7Wk[/youtube]

65 שנה לאחר שמשחקים בליגת טרזין נדמו, מתחיל פרוייקט שיחזור של הליגה על ידי בית טרזיןבעיטת הפתיחה של הפרוייקט תתרחש ב17.4 בגלריית נלי אמן , גורדון 26, תל אביב, ובה  תיעוד היסטורי של האומן והיוצר גיא רז . פרוייקטים כאלו הם עניין נדיר, וראוי שכל אוהד ספורט יחשף אליהם בהזדמנויות שהם מתקיימים. אחת מגולות הכותרות של הפרוייקט היא סימפוזיון בנושא ספורט וכדורגל בשואה שיתקיים באותו היום במלון דבורה, בן יהודה 87, תל אביב בין השעות 12:00-14:00  בהנחיית מודי בראון שאין מתאים ממנו להנחיית האירוע.

league_terezin_table

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *