מחאת האוהדים הפולנית – מעשה שהתחיל באבוקה

מה התמונה הראשונה שעולה בראשכם למשמע המילים כדורגל פולני?

המשחק רב התהפוכות של נבחרת ישראל  מול נבחרת פולין משנת 1995? או ראשוני הזרים שהגיעו לליגה הישראלית? הכדורגל הפולני אינו מנפק תצוגות מרהיבות על כר הדשא, ומחוץ לו ביציעים לא הייתם רוצים להיפגש עם חלק מקבוצות האולטראס שלו… אם נסכם בעיני מתבונן מהצד, אזי אחד מראשי ארגוני האוהדים הגרמנים  אמר לי "אני נוסע לראות כדורגל בפולין, מאותה סיבה שאני בא לראות כדורגל בישראל. המשחק לא משהו אבל הקהל אקזוטי".

בימים אלו פולין מתכוננת לאירוח של אליפות אירופה ב-2012 , ההתאחדות הפולנית יחד עם הממשל החלו בקמפיין מסיבי לפירוק ארגוני האוהדים ברחבי המדינה. עוד דוגמא לכסף הגדול שמפרק תרבות מקומית…

סדר הפעולות מול ארגוני האוהדים בפולין , דומה לזה המתרחש במדינות רבות, והתרחש גם בישראל. בראש ובראשונה מייצרים אווירה ציבורית שמציגה את כלל האוהדים כאלימים, גזענים ומסוכנים ועל קרקע זו מעבירים חוקים ייעודים נגד אוהדי כדורגל. בקיץ  עבר בפולין חוק בעניין הפירוטכניקה, אשר על פיו הדלקת פירוטכניקה באיצטדיון, דינה עד 5 שנות מאסר.

לפני כשנה 4000 אוהדים של לך פוזנן  פתחו מעל 2000 אבוקות במשחק ליגה מול לובין, וזכו למחמאות גורפות מהתקשורת המקומית שכינתה את שהתרחש ביציעים כאחת מתצוגות העידוד הבלתי נשכחות מאז ומעולם בכדורגל הפולני. כמה ימים לאחר מכן הקבוצה נענשה בקנס כספי על סעיף חוליגניזם, ועל האוהדים נאסרה הכניסה למשחק החוץ הבא של המועדון.

תגובת האוהדים הייתה מיידית. ארגון האוהדים של המועדון החליט לפרוש מתחרות הקהל ההוגן אשר אותה הובילו באותו זמן, ואף זכו בה בעונה החולפת (תחרות הקהל ההוגן מנוהלת בפולין על ידי ספונסר מסחרי ובארץ על ידי הקרן החדשה לישראל). זאת בטענה לצביעות, כי לא יתכן שהקהל שזכה רק כמה חודשים לפני כן בתואר" הקהל ההוגן ביותר" יקבל יחס וענישה של  חוליגנים. האוהדים  החליטו ללכת צעד נוסף והודיעו כי הם אוסרים על מנהלת הליגה והספונסר שלה להשתמש בתמונות של התצוגות שלהם מכיוון שזהו קניין רוחני של ארגון האוהדים!

מחאת אוהדי לך פוזנן
מחאת אוהדי לך פוזנן

כמה ימים לאחר מכן יצאה הצהרת תמיכה פומבית של שחקני המועדון באוהדים, אך מנהלת הליגה המשיכה בשלה, וטענה שהתנהגות כזו מרחיקה ספונסרים. להפתעת כולם, כל הספונסרים של המועדון ללא יוצא מן הכלל הודיעו שהם ממשיכים לתת חסות למועדון, מכיוון שתצוגות האוהדים הן אחת הסיבות המרכזיות למתן החסות המסחרית למועדון. הסערה המשיכה ולא פחות משבעה מועדוני אוהדים נוספים פרשו מתחרות ה"קהל ההוגן". לראשונה בליגה הפולנית, המועדונים החלו להתייצב מאחורי האוהדים שלהם, אך מנהלת הליגה בשלה.

האוהדים המשיכו ופרסו שלטים במגרשי הליגה ועליהן נכתב  "הפסיקו להעניש – התחילו לדבר" המיועדת לראשי מנהלת הליגה.

הפסיקו להעניש - התחילו לדבר
"הפסיקו להעניש - התחילו לדבר"

כמה שבועות לאחר מכן במשחקי גביע הליגה (גביע הטוטו) בדקה ה-35 כל הקהלים קיפלו את התצוגות שלהם, הפסיקו את העידוד ויצאו מהמגרש. בפוזנן לדוגמא יצאו 23,000 אוהדים, ועל המושבים הקרחים הושארו שלטים "זה מה שאתם רוצים?". מול משרדי מנהלת הליגה נפרס שלט ענק להזכיר לראשי המנהלת על פעולות המחאה של האוהדים בשבועות האחרונים. האוהדים חזרו ליציעים עם תחילת המחצית. המחאה נמשכה וארגון האוהדים הארצי דרש ממנהלת הליגה להתחיל לדבר עם האוהדים ולא על האוהדים…

למרות זאת, כאמור, במהלך העונה הועבר החוק נגד הפירוטכניקה ואוהדי הקבוצות החלו להאבק נגד ההחלטה, ובמשחק בין לך פוזנן ללגיה גדנסק לפני שבועיים הרימו תצוגת פריסה ו…

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YwtJVQFB9es[/youtube]

ובמשחק בין ויסלה קראקוב  לגורניק לפני חודשיים נפרסה התפאורה

מחאת האוהדים הפולנים
"עדיף לגנוב מאשר לעשות כוראוגרפיה.השופט יהיה יותר סובלני"

מה הלאה? סביר להניח שעל פי ההתנהלות הנוכחית של מנהלת הליגה ויתר רשויות הספורט אל האוהדים שהמתח רק יעלה.

1 thought on “מחאת האוהדים הפולנית – מעשה שהתחיל באבוקה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *